Stosownie do postanowień art. 40 ust. 1 ustawy o finansach publicznych jednostki oświatowe działające w formie jednostek budżetowych są zobowiązane do prowadzenia rachunkowości zgodnie z przepisami:
1) ustawy o rachunkowości (dalej: uor), z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie o finansach publicznych;
2) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie rachunkowości budżetowej).
Ponadto zgodnie z przywołanymi regulacjami jednostki oświatowe, w celu uszczegółowienia obowiązujących w nich zasad, są zobowiązane do opracowania właściwej dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, w tym sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, uwzględniający zasady:
1) prawdziwego i wiernego obrazu (art. 4 uor),
2) ciągłości (art. 5 ust. 1 uor),
3) kontynuacji działalności (art. 5 ust. 2 uor),
4) memoriału (art. 6 ust. 1 uor),
5) współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów (art. 6 ust. 2 uor),
6) ostrożności (art. 7 ust. 1 uor),
7) zakazu kompensat (art. 7 ust. 3 uor),
8) istotności (art. 8 ust. 1 uor).
Zdarzenia gospodarcze pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki kwalifikuje się do pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych. Podstawowy katalog takich zdarzeń określa art. 3 ust. 1 pkt 32 uor. Zgodnie z tą regulacją do pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych zaliczamy w szczególności te związane:
1) z działalnością socjalną;
2) ze zbyciem środków trwałych, środków trwałych w budowie, wartości niematerialnych i prawnych, a także nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do inwestycji;
3) z utrzymywaniem nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do inwestycji, w tym także z aktualizacją wartości tych inwestycji, jak również z ich przekwalifikowaniem odpowiednio do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli do wyceny inwestycji przyjęto cenę rynkową bądź inaczej określoną wartość godziwą;
4) z odpisaniem należności i zobowiązań przedawnionych, umorzonych, nieściągalnych, z wyjątkiem należności i zobowiązań o charakterze publicznoprawnym nieobciążających kosztów;
5) z utworzeniem i rozwiązaniem rezerw, z wyjątkiem rezerw związanych z operacjami finansowymi;
6) z odpisami aktualizującymi wartość aktywów i ich korektami, z wyjątkiem odpisów obciążających koszty finansowe;
[...]
Autorka jest zastępcą dyrektora ds. ekonomiczno-finansowych, główną księgową samorządowej jednostki budżetowej.