Publikacje wydawane w ramach Biblioteki Finanse Publiczne oraz Biblioteki Administracja Publiczna to profesjonalne i praktyczne opracowania podejmujące zagadnienia z zakresu szeroko rozumianej administracji publicznej. więcej »
Beneficjenci uzyskujący środki unijne muszą prowadzić oddzielny system księgowości lub korzystać z odrębnego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z otrzymaniem i wykorzystaniem tych funduszy. Bez względu na to, jakie rozwiązanie wybierze jednostka, musi ono zapewniać kontrolę wykorzystania środków i mieć oparcie w zapisach polityki rachunkowości.
Ujawnione różnice pomiędzy stanem rzeczywistym stwierdzonym podczas prac inwentaryzacyjnych a stanem wykazanym w księgach rachunkowych powinno się wyjaśnić i odpowiednio ująć w ewidencji księgowej. Podjęcie decyzji w sprawie rozliczenia różnic należy do obowiązków kierownika jednostki.
Do 10 stycznia należy sporządzić i przekazać sprawozdania podatkowe SP-1 w zakresie części A. Warto pamiętać, że sprawozdanie powinny sporządzić również te gminy, które nie podjęły w 2018 r. nowych uchwał w sprawie podatku od nieruchomości na 2019 r. i w związku z tym na terenie tych gmin nadal obowiązują uchwały podjęte w latach wcześniejszych.
Na mocy rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości budżetowej zakres sprawozdania finansowego jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych oraz jednostek samorządu terytorialnego rozszerzono o informację dodatkową. Szczegółowo omawiamy sposób prezentowania danych w tej części sprawozdania.