Na bazie uzgodnień Zespołu ds. odbiurokratyzowania jednostek samorządu terytorialnego (dalej: jst) Minister Finansów wydał pakiet rozporządzeń zmieniających, które weszły w życie 4 sierpnia br. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele Ministerstwa Finansów i organizacji samorządowych, a jego celem jest uproszczenie procedur i redukcja niektórych obowiązków samorządów w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej. Efektem dalszych prac mają być kolejne zmiany przepisów związanych z tym obszarem.
Dotychczas zmodyfikowane zostały następujące rozporządzenia:
1) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie klasyfikacji budżetowej);
2) rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej);
3) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (dalej: rozporządzenie w sprawie prowadzenia gospodarki finansowej).
Istotą zmian jest umożliwienie jst podejmowania decyzji o szczegółowości sporządzanych planów finansowych w zakresie wydatków podległych jej jednostek budżetowych. Samorządy będą zatem same decydować, czy chcą sporządzać te plany w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf, czy też dział, rozdział, grupa paragrafów.
Analizując zmiany dokonane w przepisach, należy dokładnie przyjrzeć się rozwiązaniom wprowadzonym w poszczególnych rozporządzeniach.
W rozporządzeniu w sprawie prowadzenia gospodarki finansowej (§ 5 ust. 2) przyjęto, że projekty planów finansowych są sporządzane przez samorządowe jednostki budżetowe:
1) w zakresie dochodów – w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf;
2) w zakresie wydatków – w szczegółowości:
a) dział, rozdział, paragraf albo
b) dział, rozdział, grupa paragrafów
– określonej w przepisach o klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
Należy pamiętać, że w świetle § 5 ust. 2a rozporządzenia w sprawie prowadzenia gospodarki finansowej to zarząd jst dokonuje wyboru poziomu szczegółowości projektów planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych, określonej w ust. 2 pkt 2 rozporządzenia. Jednocześnie w regulacjach rozporządzenia zaznaczono, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż szczegółowość planu wydatków budżetu jst.
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie po raz pierwszy do planowania na 2019 r.
W załączniku nr 4 do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej wskazano paragrafy wydatków bieżących i majątkowych, które w jst łączą się w określone grupy (zob. tabela) odpowiadające grupom wydatków wymienionych w art. 236 ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych (dalej: ufp).
Można zauważyć, że zarówno w ramach wydatków bieżących, jak i majątkowych grupy usystematyzowano w sposób pozwalający łatwo je zapamiętać. Jest bowiem kilka podstawowych nazw grup, które powtarzają się, ale w odniesieniu do różnych źródeł finansowania.
Przy okazji należy zwrócić uwagę, że w wyniku zmiany rozporządzenia paragraf 601 otrzymał brzmienie „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”.
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie po raz pierwszy do planowania na 2019 r.
[...]
Autorka jest szkoleniowcem i doradcą z zakresu finansów publicznych i rachunkowości budżetowej, długoletnim skarbnikiem gminy.