Jednostka posiada jeden rachunek bankowy, który służy zarazem do wpłacania przez kontrahentów należności z tytułu dochodów oraz do realizacji wydatków budżetowych za usługi zamawiane przez jednostkę. Aby rozdzielić te dwie grupy środków, jednostka utworzyła odpowiednią analitykę do konta 130. Czy samorządowa jednostka budżetowa mogłaby przyjąć inne rozwiązanie i utworzyć dwa odrębne rachunki bankowe – jeden dla dochodów budżetowych, a drugi dla wydatków budżetowych?
Na pytania odpowiada Elżbieta Gaździk – specjalistka z zakresu rachunkowości budżetowej z wieloletnim doświadczeniem w pracy głównej księgowej jsfp.
Obowiązujące przepisy, w tym przede wszystkim regulacje ustawy o finansach publicznych (dalej: ufp), nie określają rodzajów rachunków bankowych, których prowadzenie jest obowiązkowe dla samorządowych jednostek budżetowych. Tego typu wymogi dotyczą wyłącznie państwowych jednostek budżetowych, które na podstawie art. 196 ust. 1 pkt 2 ufp są zobligowane do prowadzenia odrębnych rachunków w zakresie dochodów budżetowych i wydatków budżetowych.