W jednej z ustaw składających się na tzw. tarczę antykryzysową (DzU z 2020 r., poz. 568; art. 65) zdecydowano o utworzeniu Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
Zasady przekazywania środków Funduszu na inwestycyjne zadania jst zostały doprecyzowane w uchwale nr 102 Rady Ministrów z 23 lipca br. w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (MP z 2020 r., poz. 662). Zgodnie z tymi postanowieniami wsparcie dla gmin i powiatów w ogólnej puli pierwszego naboru wyniesie 6 mld zł. Taka sama kwota zostanie przeznaczona dla jst w drugiej puli. Wyodrębniona w ten sposób część środków Funduszu stanowi Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych. Nie bez znaczenia pozostają postanowienia art. 65 ust. 11–13 wymienionej na wstępie ustawy, dotyczące zasad gromadzenia i rozliczania omawianych środków. Samorządy gromadzą je na wydzielonym rachunku dochodów i przeznaczają na wydatki związane z przeciwdziałaniem COVID-19 w ramach planu finansowego tego rachunku. Wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu i zarząd województwa dysponują środkami oraz opracowują plan finansowy dla rachunku środków pochodzących z Funduszu, a po zakończeniu roku budżetowego przedkładają organowi stanowiącemu jst informację o wykonaniu tego planu.
Należy pamiętać, że zgodnie ze wspomnianą uchwałą Rady Ministrów minimalna wartość kosztorysowa inwestycji finansowanej lub dofinansowanej ze środków, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 (z drugiego naboru), nie może być niższa niż 400 000 zł. Wsparcie może być przeznaczone wyłącznie na wydatki majątkowe, a z uzyskanych kwot nie można refundować już poniesionych wydatków. Na koniec warto wspomnieć, że w załączniku nr 6 do uchwały określono wzór oraz zasady umieszczania logo dla inwestycji finansowanych lub dofinansowanych ze środków Funduszu.