W przypadku realizowania transakcji z wykorzystaniem służbowych kart płatniczych mogą pojawić się wątpliwości dotyczące wykazania salda tymczasowego na koncie 130 na koniec roku obrotowego. Odnosząc się do tego zagadnienia, należy przypomnieć, że posługiwanie się kartami płatniczymi w państwowych jednostkach budżetowych oraz w samorządowych jednostkach i zakładach budżetowych odbywa się według ustaleń dysponentów części budżetowych (art. 175 ust. 3 ufp) albo zarządów jednostek samorządu terytorialnego (art. 247 ust. 3 ufp). W wydanych przez te organy zarządzeniach lub uchwałach należy uregulować między innymi sposób prowadzenia ewidencji (rejestru) wydanych służbowych kart płatniczych oraz sposób i terminy rozliczania płatności dokonanych przy wykorzystaniu tych kart.
Biorąc pod uwagę podstawowe zasady wydatkowania środków publicznych, należy wskazać, że rozliczenie płatności zrealizowanych przy użyciu służbowych kart płatniczych powinno nastąpić do 31 grudnia każdego roku na podstawie wyciągów bankowych. W takich sytuacjach na koncie, które służy do rejestrowania tego typu płatności (np. 141 „Środki pieniężne w drodze”), nie powinno być salda końcowego o charakterze kredytowym. Jeśli jednak taka sytuacja wystąpi, to saldo kredytowe wynikające z nierozliczonych przez bank płatności dokonanych służbowymi kartami płatniczymi należy prezentować – zarówno w państwowych, jak i samorządowych jednostkach budżetowych – jako zmniejszenie środków pieniężnych na rachunkach bankowych.