Czy opłaty związane z rejestracją nowego samochodu powinny być uwzględnione w jego wartości początkowej?
Na pytania odpowiada Elżbieta Gaździk – specjalistka z zakresu rachunkowości budżetowej z wieloletnim doświadczeniem w pracy głównej księgowej jsfp.
Opłaty poniesione przy rejestracji nowego samochodu zwiększają jego wartość początkową. Wprowadzenie zakupionego pojazdu do ewidencji środków trwałych jest możliwe, jeśli spełnia on warunki określone w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości (dalej: uor). Jednym z nich jest warunek zdatności do użytkowania. W pkt 4.15 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 „Środki trwałe” wyjaśniono, że środek trwały uznaje się za zdatny do użytkowania, jeżeli jest on kompletny i jednocześnie spełnia:
- wymogi formalne przewidziane w przepisach regulujących szczególne warunki, jakie muszą spełniać określone kategorie środków trwałych, aby zostały dopuszczone do użytkowania;
- wymogi wewnętrzne wynikające z konieczności dostosowania środka trwałego do miejsca i warunków funkcjonowania zgodnie z wymaganiami jednostki.
Z art. 71 ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym (dalej: prd) wynika, że warunkiem dopuszczenia samochodu do ruchu jest zarejestrowanie tego pojazdu i zaopatrzenie go w zalegalizowane tablice rejestracyjne. Dokumenty stwierdzające dopuszczenie pojazdu do ruchu (dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe) są wydawane po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej na rzecz organu dokonującego rejestracji pojazdu (art. 75 ust. 2 prd). Skoro opłata jest ponoszona przed dopuszczeniem tego środka trwałego do użytkowania, to musi być uwzględniona w jego wartości początkowej. Potwierdzają to postanowienia zawarte w art. 28 ust. 8 uor, w świetle których cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również:
- niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy;
- koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich sfinansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.