W wyniku spotkań konsultacyjnych z podatnikami Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt regulacji prawnych dotyczących obowiązkowego e-fakturowania w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Zaproponowało m.in. wprowadzenie tego obowiązku dla wszystkich podatników w jednym terminie (który ma być podany za około miesiąc) oraz odroczenie niektórych rozwiązań, takich jak wymóg podania numeru KSeF podczas płatności czy nakładanie kar za nieprzestrzeganie obowiązków związanych z e-fakturowaniem. Przedstawiony projekt zakłada, że w okresie przejściowym wszyscy podatnicy będą mogli korzystać z tzw. trybu offline. W przepisach o podatkach dochodowych planuje się też dodanie warunku, by kosztem mógł być tylko wydatek dokumentowany fakturą, która spełnia wymogi KSeF.
Wsłuchiwanie się w uwagi przedsiębiorców jest oczywiście słusznym działaniem. Szkoda jednak, że ministerstwo wciąż nie pochyliło się nad problemami zgłaszanymi przez liczne jsfp. Jednym z nich jest sytuacja dużych samorządów, które będą miały ogromną trudność w zorganizowaniu prawidłowego obiegu faktur, jeśli resort nadal będzie odrzucać wniosek o wprowadzenie pola „Podmiot3” jako obowiązkowego dla wystawcy e-faktury. Czy wówczas jednostki organizacyjne jst (np. zakłady budżetowe) będą mogły ująć w sprawozdaniu e-fakturę bez własnych danych (zawierającą tylko dane jst)? Tematyka wdrażania KSeF w samorządach ma być omówiona na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych działającego w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Może wtedy zostaną wypracowane satysfakcjonujące jst rozwiązania.