Czy jednostka budżetowa może zakupić towar od osoby prowadzącej działalność nierejestrowaną? Co należy dokładnie rozumieć przez tego rodzaju działalność?
Na pytania odpowiada Elżbieta Gaździk – specjalistka z zakresu rachunkowości budżetowej z wieloletnim doświadczeniem w pracy głównej księgowej jsfp.
W aktualnym stanie prawnym nic nie stoi na przeszkodzie, by jednostka budżetowa zakupiła towary lub usługi od osoby fizycznej, która prowadzi tzw. działalność nierejestrowaną. Kwestię wykonywania takiej działalności regulują przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców. W myśl art. 5 przywołanego aktu prawnego jest to działalność wykonywana przez osobę fizyczną, która spełnia jednocześnie dwa warunki:
- osiąga z tej działalności należny przychód nieprzekraczający w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia określonego w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę;
- nie wykonywała działalności gospodarczej w okresie ostatnich 60 miesięcy.
Jeśli przychód należny z działalności nierejestrowanej przekroczy wysokość minimalnego wynagrodzenia, działalność ta staje się działalnością gospodarczą, począwszy od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie wspomnianej wartości. Przez przychód należny rozumie się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Wyłącza się jednak z niego wartość zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną powinna pamiętać, że oprócz różnych przywilejów ma również określone obowiązki. W szczególności jest to wystawianie rachunków z tytułu świadczonych usług czy sprzedaży towarów. Taki rachunek powinien zawierać co najmniej: datę jego wystawienia, nazwę sprzedawcy i nabywcy, nazwę usługi lub towaru, kwotę do zapłaty oraz termin i sposób płatności. Warto dodać, że osoba fizyczna prowadząca omawianą działalność może nadać jej nazwę i używać jej między innymi na rachunkach.