Z opisu konta 800 „Fundusz jednostki” zawartego w rozporządzeniu i większości polityk rachunkowości jednostek budżetowych wynika, że konto to służy do ewidencji równowartości aktywów trwałych i obrotowych oraz ich zmian. Sformułowanie to (zbyt szerokie zresztą w stosunku do zakresu zmian księgowanych na tym koncie) oraz wieloletnia praktyka sprawiają zapewne, że wśród typowych operacji ujmowanych na stronie Wn konta 800 wymienia się wyksięgowanie wartości netto środków trwałych, środków trwałych w budowie oraz wartości niematerialnych i prawnych wskutek ich zużycia, nieodpłatnego przekazania, darowizny, sprzedaży, niedoborów, wniesienia jako aport czy zaniechania dalszej budowy. W politykach niektórych jednostek na zmniejszenie funduszu odnosi się też odpisy aktualizujące z tytułu utraty wartości tych składników.
Niekiedy w jednostkach i w publikacjach fachowych spotyka się jednak inne ujęcie niedoborów czy odpisów z tytułu utraty wartości. Jest to ujęcie wynikowe, a nie funduszowe. Zakłada, że wspomniane operacje obciążają pozostałe koszty operacyjne. Pomijając to, czy odpowiada ono formalnemu opisowi konta 800, należy zauważyć, że obrazuje nierozstrzygnięty problem zasadności innego ujęcia skutków wymienionych operacji w jsfp w zależności od tego, czy mają osobowość prawną, czy też nie. Czy z zasad gospodarki finansowej tych podmiotów rzeczywiście wynika, że w jednych skutki operacji zmieniających stan aktywów trwałych i obrotowych powinny być kosztem, a w drugich powodować zmniejszenie funduszu? Czy rachunek wyników w tych jednostkach nie powinien być podobny? W kontekście ewentualnych zmian w rachunkowości budżetowej warto chyba wrócić do stawianego już od niemal 20 lat pytania i ustalić, które ze wspomnianych operacji powinny być odnoszone bezpośrednio na fundusz, a które mieć charakter wynikowy.