Najpóźniej do 25 września br. pracodawcy musieli spełnić nowe obowiązki, które wynikają̨ z ustawy o ochronie sygnalistów. W sierpniu dość niespodziewanie pojawiło się stanowisko Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w świetle którego podmioty zobowiązane do ustalenia procedury przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów powinny opracować ją najpóźniej do 1 stycznia 2025 r. Dodatkowo ministerstwo zapewniło, że dopiero od tej daty będą stosowane sankcje karne za brak ustanowienia procedur.
Nie da się zaprzeczyć, że przywołane stanowisko wzbudziło duże wątpliwości interpretacyjne. W związku z tym, że ustawa o ochronie sygnalistów weszła w życie 25 września 2024 r., część osób twierdzi, że jednostki:
- już od tego dnia powinny mieć wdrożone procedury lub
- w tym dniu powinny rozpocząć konsultacje z pracownikami w sprawie procedury, a po zakończeniu tych ustaleń (które zgodnie z przepisami mogą potrwać 5–10 dni) podać procedurę do publicznej wiadomości, co będzie skutkowało jej wejściem w życie po upływie 7 kolejnych dni.
W tym kontekście wciąż aktualne pozostaje rozstrzygnięcie, jak należy interpretować termin 1 stycznia 2025 r. podany przez ministerstwo. Pojawia się bowiem pytanie, czy w tym dniu jednostki muszą już mieć wdrożoną procedurę, czy też powinny dopiero rozpocząć prace nad jej wdrożeniem, czyli etap konsultacji z pracownikami.
Osobiście uważam, że ze względu na tak liczne wątpliwości jakiekolwiek próby nakładania sankcji za brak procedur nie powinny mieć miejsca do czasu zajęcia oficjalnego i jasnego stanowiska przez ministerstwo albo doprecyzowania przepisów.