Od 28 czerwca 2025 r. wchodzą w życie przepisy ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. To kolejny krok w procesie ograniczania barier dla osób ze szczególnymi potrzebami. Nowe obowiązki mają dotyczyć dostępności towarów i usług, które zostały wyraźnie wymienione w ustawie, np. usług oferowanych lub świadczonych na odległość przez strony internetowe i urządzenia mobilne, drogą elektroniczną i na indywidualne żądanie konsumenta w celu zawarcia umowy (niektóre usługi, np. komunikacji miejskiej, zostały jednak z tych obowiązków wyraźnie wyłączone).
Chociaż nowa regulacja jest skierowana do podmiotów gospodarczych, to dotyczy nie tylko przedsiębiorców. Obejmuje bowiem także osoby prawne czy jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, o ile tylko świadczą lub oferują usługi dla konsumentów.
Niezapewnienie dostępności, braki w dokumentacji lub niedopełnienie obowiązków informacyjnych mogą spowodować zakaz świadczenia usługi lub udostępniania produktu, a także nałożenie poważnej kary pieniężnej. Konsument będzie miał też prawo złożenia skargi na brak dostępności. Podobne uprawnienie przysługuje już na mocy aktualnych przepisów o dostępności architektonicznej czy cyfrowej. Tym razem opieszałość przy rozpatrzeniu skargi będzie jednak powodować automatyczne uznanie jej za zasadną.
Podmioty zobowiązane do zapewniania dostępności muszą zacząć działać. Tylko niektóre usługi mogą być bowiem nadal (maksymalnie przez rok) oferowane lub świadczone na dotychczasowych zasadach. Warto więc ocenić, w jakim stopniu nowe regulacje będą wpływać na sferę publiczną, np. na funkcjonowanie samorządowych jednostek świadczących usługi na rzecz mieszkańców.
