W jednostce budżetowej rozwiązano umowę z pracownikiem w trybie porozumienia stron (umowa uległa rozwiązaniu 3 kwietnia). Pracownik nie wykorzystał w całości przysługującego mu urlopu wypoczynkowego. W związku z tym pracodawca wypłacił ekwiwalent za urlop. Jak ująć tę wypłatę w księgach rachunkowych jednostki?
Na pytania odpowiada Elżbieta Gaździk – specjalistka z zakresu rachunkowości budżetowej z wieloletnim doświadczeniem w pracy głównej księgowej jsfp.
Ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy to świadczenie, które wynika ze stosunku pracy i przysługuje pracownikowi na podstawie art. 171 kodeksu pracy. Ewidencja tego świadczenia jest prowadzona na koncie 404 „Wynagrodzenia” i powinna być uszczegółowiona w analityce prowadzonej według tytułów wypłat. Przypis należnego pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop księguje się po stronie Wn tego konta. Zapisy związane z naliczeniem i wypłatą ekwiwalentu zostały przedstawione na schemacie 2. Takie ujęcie wynika z załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.