Ministerstwo Finansów opublikowało Wytyczne w sprawie ewidencji nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, którymi gospodarują starostowie. Jednym z powodów opracowania tego dokumentu były wyniki kontroli NIK-u, które wskazały sporo nieprawidłowości w tym zakresie.
Ministerstwo wyjaśniło, że nieruchomości Skarbu Państwa, którymi gospodarują starostowie, powinny być ujmowane w ewidencji pozabilansowej starostwa powiatowego prowadzonej ilościowo lub wartościowo. W przypadku ewidencji ilościowej należy zapewnić porównanie jej danych z ewidencją zasobu nieruchomości Skarbu Państwa. Jednocześnie starostwa muszą pamiętać, że w ewidencji zasobu nieruchomości ujmuje się także te nieruchomości, które nie mają uregulowanego stanu prawnego (np. nie mają ujawnionej księgi wieczystej lub innego dokumentu potwierdzającego własność). Jeśli starostwo prowadzi ewidencję wartościową, wskazuje w niej wartość nieruchomości przyjętą zgodnie z określonymi przez siebie zasadami, o ile wartość ta została ustalona.
Inwentaryzację wspomnianych nieruchomości należy przeprowadzać zasadniczo na ostatni dzień każdego roku obrotowego. W tym terminie przeprowadza się weryfikację wszystkich gruntów. Budowle, budynki i lokale znajdujące się na terenie strzeżonym można spisywać z natury raz w ciągu 4 lat, a w pozostałych latach – inwentaryzować drogą weryfikacji.
Jednocześnie ministerstwo zapowiedziało, że przy najbliższej nowelizacji rozporządzenia w sprawie rachunkowości budżetowej rozważy uregulowanie sposobu ewidencji i inwentaryzacji nieruchomości Skarbu Państwa. Pełną treść wyjaśnień można znaleźć na stronie: tinyurl.com/mf-mienie-sp [dostęp: 7.10.2025].