Trwają prace nad ostatecznym kształtem „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027”. Warto zauważyć, że zaproponowano w nich tylko jeden tryb udzielenia zamówienia polegający na stosowaniu dobrze znanej zasady konkurencyjności, a więc przypominający przetarg nieograniczony lub tryb podstawowy (bez negocjacji) określony w pzp.
Żywa jest dyskusja na temat tego, jaki próg wartości zamówienia powinien skutkować obowiązkiem stosowania wspomnianej zasady przez beneficjentów (w sekcji 3.2.1 pkt 1 lit. a projektu wytycznych zaproponowano 20 000 zł netto). Niezależnie od ostatecznych postanowień pozostanie wątpliwość, w jaki sposób udzielić zamówienia o wartości niższej, ponieważ nie wynika to jednoznacznie z treści komentowanego projektu.
Kwalifikowalność wydatków ma być uzależniona od spełnienia szeregu wymogów, między innymi od tego, czy wydatek „został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów” (zob. podrozdział 2.2 pkt 1 lit. f wytycznych). W tym kontekście warto postawić pytanie, czy udzielając zamówienia o wartości uzasadniającej wyłączenie zasady konkurencyjności, beneficjent będzie mógł wybrać dowolnego wykonawcę bez stosowania jakiejkolwiek procedury. W świetle sekcji 3.2.1 pkt 1 lit. a wytycznych – tak. Z pewnością jednak nie zagwarantuje to przejrzystego i efektywnego ponoszenia wydatków. Beneficjenci udzielający zamówienia z pominięciem zasady konkurencyjności będą więc de facto zmuszeni do stosowania wewnętrznych procedur zapewniających przestrzeganie zasad określonych w podrozdziale 2.2 pkt 1 lit. f wytycznych.