Czy jednostka użytkująca obce środki trwałe ma obowiązek informowania ich właściciela o wynikach przeprowadzonej inwentaryzacji? Po czyjej stronie (użytkownika czy właściciela) leży inicjatywa przekazania lub pozyskania informacji o wynikach spisu z natury?
Na pytania odpowiada Elżbieta Gaździk – specjalistka z zakresu rachunkowości budżetowej z wieloletnim doświadczeniem w pracy głównej księgowej jsfp.
Zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o rachunkowości (dalej: uor) składniki aktywów, które znajdują się w jednostce, lecz są własnością innych podmiotów (zostały jej bowiem powierzone do sprzedaży, przechowywania, przetwarzania lub używania) podlegają inwentaryzacji drogą spisu z natury. Jednostka użytkująca te składniki inwentaryzuje je na ostatni dzień każdego roku obrotowego, a następnie powiadamia właściciela o wynikach spisu (z zastrzeżeniem art. 26 ust. 3). Analogiczne zasady postępowania wynikają z pkt 10.8 KSR nr 11 „Środki trwałe”.
Jeśli to jednostka powierzyła własne składniki aktywów swoim kontrahentom, ma obowiązek zinwentaryzować je przez uzyskanie potwierdzenia ich stanu od podmiotów, którym te składniki wcześniej przekazała.
Oznacza to, że zarówno po stronie właściciela, jak i kontrahenta, któremu powierzono składniki aktywów do używania, istnieją określone obowiązki ustawowe i każdy z tych podmiotów powinien je spełnić w swoim zakresie, nie czekając na działania drugiego.