Na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych rozszerzono katalog zdarzeń wyłączających stosowanie stabilizującej reguły wydatkowej (nowelizacja z 28 maja 2020 r.; DzU z 2020 r., poz. 1175).
Takim zdarzeniem może być obecnie również stan epidemii ogłoszony na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
W efekcie stabilizująca reguła wydatkowa będzie zawieszana, jeżeli zostanie wprowadzony jeden ze stanów określonych w art. 112d ustawy o finansach publicznych – stan wojenny, stan wyjątkowy, stan klęski żywiołowej lub stan epidemii. Jednocześnie musi jednak zostać spełniony dodatkowy wymóg, a mianowicie prognozowana (w projekcie ustawy budżetowej na rok n przedłożonym Sejmowi lub w projekcie ustawy zmieniającej ustawę budżetową na rok n przedłożonym Sejmowi) roczna dynamika wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych musi być mniejsza o więcej niż dwa punkty procentowe od średniej dynamiki wartości produktu krajowego brutto na podstawie ogłoszonej przez Prezesa GUS-u łącznej dynamiki wartości produktu krajowego brutto, o której mowa w art. 112aa ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Wprowadzenie takiego rozwiązania jest oczywiście podyktowane wyjątkową sytuacją epidemiczną związaną z pojawieniem się COVID-19. Pakiet ustaw składających się na tarczę antykryzysową wiąże się z istotnym zwiększeniem wydatków i jednocześnie zmniejszeniem wpływów budżetowych. Niewprowadzenie zmian w przepisach dotyczących reguły wydatkowej uniemożliwiłoby wsparcie gospodarki dodatkowymi środkami fiskalnymi, które mają stać się impulsem do jej dalszego rozwoju, dlatego w aktualnej sytuacji rozwiązanie to należy uznać za słuszne.