Jednostka zamówiła w drukarni kartki świąteczne z nadrukowanymi życzeniami oraz z logo instytucji. W ofercie określono koszt samej kartki oraz odrębnie – koszt nadruku. Wskazuje to na kwalifikację do dwóch paragrafów – 4210 (zakup kartek) i 4300 (usługa wykonania nadruku). Na wystawionej przez drukarnię fakturze wyszczególniono jednak tylko pozycję „kartki świąteczne z nadrukiem życzeń i logo”. Obok podano także liczbę sztuk. Czy w tej sytuacji należy przyjąć kwalifikację budżetową na podstawie oferty (i ująć wydatek w dwóch paragrafach jako zakup oraz odrębną od niego usługę), czy też potraktować całość jako zakup – zgodnie z informacjami podanymi na fakturze?
Na pytania odpowiada Krystyna Gąsiorek – specjalistka w zakresie klasyfikacji i sprawozdawczości budżetowej oraz finansów publicznych.
Odpowiedź na to pytanie wymaga odwołania się do regulacji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie klasyfikacji budżetowej). W załączniku nr 4 do tego rozporządzenia określono paragrafy wydatków i środków. Jednocześnie należy pamiętać, że przy stosowaniu klasyfikacji budżetowej trzeba mieć każdorazowo na uwadze, co było przedmiotem zlecenia jednostki – wykonanie konkretnej usługi czy też zakup materiału. Bardzo istotny jest również umieszczony na fakturze opis merytoryczny, który powinien wynikać ze złożonego zlecenia.
Wydatki ponoszone na zakup usług niesklasyfikowanych w innych paragrafach można ujmować w paragrafie 430 „Zakup usług pozostałych”, z odpowiednią czwartą cyfrą (klasyfikacja paragrafów wydatków i środków jest bowiem czterocyfrowa; czwartą cyfrą jest cyfra od 0 do 9). Paragraf ten obejmuje m.in. usługi drukarskie, introligatorskie, powielanie oraz kopiowanie. W związku z tym można w nim ująć wydatek poniesiony na zamówione w drukarni kartki świąteczne z nadrukowanymi życzeniami i logo jednostki.