Jednostka podpisała umowę zlecenia z osobą, która na tej podstawie prowadziła w danym roku księgi rachunkowe. Czy prawidłowe będzie zawarcie z nią umowy o dzieło na sporządzenie sprawozdania finansowego (bilansu, rachunku zysków i strat, informacji dodatkowej) obejmującego ten sam rok?
Na pytania odpowiada Elżbieta Gaździk – ekspertka z zakresu rachunkowości budżetowej.
Wykonanie sprawozdania finansowego obejmującego bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową może być powierzone na podstawie umowy o dzieło, gdyż prowadzi do powstania konkretnej rzeczy (dzieła) i jednocześnie nie stanowi stałego zlecenia ze względu na swój okresowy charakter.
W art. 627 ustawy Kodeks cywilny (dalej: kc) wskazano, że przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła (wykonania konkretnej rzeczy), a zamawiający – do zapłaty wynagrodzenia. Dzieło może mieć postać materialną lub niematerialną. W przypadku wykonania go w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową zamawiający może wezwać wykonawcę do zmiany sposobu wykonania dzieła i wyznaczyć odpowiedni termin na realizację tego żądania. Po bezskutecznym upływie terminu zamawiający może odstąpić od umowy albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i ryzyko przyjmującego zamówienie.
Odmienny charakter ma umowa zlecenia, na mocy której przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do wykonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie – na warunkach określonych w zawartej umowie. W tym przypadku zasadnicze znaczenie ma więc wykonywanie na rzecz zleceniodawcy pracy, która nie zawsze musi prowadzić do określonego rezultatu. Zleceniobiorca zobowiązuje się do należytego wykonania czynności określonej w umowie, lecz nie bierze odpowiedzialności za jej ostateczny efekt. To odróżnia ją od umowy o dzieło, w ramach której wykonawca odpowiada za rezultat swojej pracy.
Niezależnie od przedstawionych wyjaśnień należy wskazać, że jednostka sektora finansów publicznych może powierzyć prowadzenie ksiąg rachunkowych wyłącznie innej jednostce sektora finansów publicznych – na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Prowadzenie ksiąg rachunkowych na podstawie umowy zlecenia pozostaje w sprzeczności z tą zasadą.