Niespełna miesiąc po uchwaleniu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dokonano jej nowelizacji i rozszerzenia pakietu rozwiązań antykryzysowych (DzU poz. 568).
Jednym z nich jest powołanie Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, którego środki mogą być przeznaczane na:
- finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19;
- wypłatę wynagrodzenia dla banku za prowadzenie obsługi bankowej funduszu (nie może ono przekroczyć średniej wysokości wynagrodzenia pobieranego przez bank za obsługę bankową innych państwowych funduszy celowych);
- wykup i zapłatę odsetek od obligacji emitowanych na rzecz funduszu przez BGK oraz na pokrycie kosztów ich emisji;
- zwrot środków, które BGK przeznaczył na finansowanie zadań funduszu w sytuacji niedoboru na rachunku funduszu, oraz wynagrodzenie z tego tytułu.
Wsparcie z funduszu może być udzielone jsfp oraz podmiotom spoza sektora publicznego. Państwowe jednostki budżetowe i jst będą gromadzić te środki na wydzielonym rachunku dochodów i przeznaczać je na wydatki związane z przeciwdziałaniem COVID-19 w ramach planu finansowego tego rachunku. W jst to wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu lub województwa będzie dysponował środkami i opracowywał plan finansowy dla wspomnianego rachunku.
Przyjęte przepisy – choć pożądane – mają również mankamenty. Nie przedstawiają bowiem wyczerpująco kierunków wydatkowania środków z funduszu przez jst. Nie rozstrzygają też, czy będzie można je przeznaczać na rekompensatę utraconych dochodów z tytułu udzielonych przez jst preferencji w spłacie podatku od nieruchomości w związku z epidemią koronawirusa.