Pracownik jednostki budżetowej za zgodą kierownika jednostki dokonał zakupu różnych materiałów elektrycznych (bezpieczników, żarówek, styków itp.) na potrzeby jednostki. Zakup został opłacony ze środków własnych pracownika. Po przedłożeniu faktury wystawionej na jednostkę pracownik wystąpił o zwrot środków na jego rachunek bankowy. W jaki sposób ująć opisane zdarzenia w ewidencji księgowej?
Na pytania odpowiada Elżbieta Gaździk – specjalistka z zakresu rachunkowości budżetowej z wieloletnim doświadczeniem w pracy głównej księgowej jsfp.
Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 3 uor sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym przyjęte reguły klasyfikacji zdarzeń gospodarczych, prowadzenia ksiąg pomocniczych oraz powiązania ich z kontami księgi głównej, powinny zostać szczegółowo określone w dokumentacji opisującej przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości. Ewidencja księgowa opisanych w pytaniu zdarzeń – poza ustaleniami przyjętymi na podstawie przywołanego przepisu uor – powinna uwzględniać również zasady określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Przykładowe zapisy, które może wprowadzić jednostka w swoich księgach rachunkowych, odzwierciedla schemat.