Od 1 stycznia 2022 r. zostanie zmieniony zakres zwolnienia z podatku od nieruchomości w odniesieniu do infrastruktury kolejowej. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (upol) zwolnieniu będą podlegać grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej lub obiektu infrastruktury usługowej – w części zajętej wyłącznie do wykonywania zadań zarządcy infrastruktury kolejowej lub świadczenia usług przez operatora obiektu infrastruktury usługowej. To oznacza, że pozostała część infrastruktury nie będzie objęta zwolnieniem podatkowym. Pozwoliło to na zrównoważone określenie zwolnień podatkowych, tak by podmioty kolejowe nie zostały nadmiernie obciążone daniną i by nie doszło do zachwiania rozwoju transportu kolejowego.
Zmieniono również regulacje określające warunki zastosowania zwolnienia z podatku. Doprecyzowano pojęcie udostępniania infrastruktury przewoźnikom kolejowym, wskazując, że należy je interpretować zgodnie z konkretnymi przepisami ustawy o transporcie kolejowym. Rozszerzono też zakres zwolnienia, obejmując nim infrastrukturę nieczynną, czasowo wyłączoną z prowadzenia ruchu kolejowego, np. z uwagi na trwające prace modernizacyjne lub remontowe.
Ustawodawca dodał również nowy punkt 1c w art. 7 ust. 1 upol i tym samym zwolnił z podatku grunty, których nie wykorzystuje się do żadnej działalności, lecz utrzymuje się je jako „rezerwę” na potrzeby rozwoju sektora kolejowego, w tym przyszłych inwestycji.
Nowelizacja niesie za sobą pozytywne, choć spóźnione zmiany. Dzięki nim zostały usunięte wątpliwości interpretacyjne i pojawia się możliwość zwiększenia podatkowych dochodów gmin, na których obszarze znajduje się infrastruktura kolejowa. Jest to 1891 gmin w Polsce.